Publikationen, die durch die Stiftung mitgefördert wurden

Ab 2008

New Onset of Diabetes and Pancreatic Exocrine Insufficiency After Pancreaticoduodenectomy for Benign and Malignant Tumors. Ann Surg 2017; doi: 10.1097/SLA.0000000000002422
Blutzuckerregulierung und Verdauung von Eiweiß, Fett und Kohlehydraten sind nach Whipple'scher Operation z.T. stark gestört.

Parenchyma-Sparing, Limited Pancreatic Head Resection for Benign Tumors and Low-Risk Periampullary Cancer-a Systematic Review. J Gastrointest Surg; 2016: 20;206-217
Lokale, gewebeerhaltende Entfernung von gutartigen Tumoren im Pankreaskopf hat große Vorteile für den Patienten.

Duodenum-preserving total and partial pancreatic head resection for benign tumors e Systematic review and meta-analysis. Pancreatology 2015;15:167-178
Die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion hat signifikante Vorteile in der Behandlung von gutartigen Tumoren, die Vorstufen von Krebs sein können.

Benign and cystic neoplasms and endocrine tumors of the pancreas: When and how to operate – An overview. Int J Surg 2014;12:606-614
Gutartige Tumore der Bauchspeicheldrüse sollten durch lokale Exstirpation operiert werden, um die onkologische Multiorganresektion zu vermeiden.

Smoking and tobacco-derived carcinogens: The tobacco carcinogen NNK is stereoselectively reduced by human pancreatic microsomes and cytosoles. Langenbeck’s Arcives of Surgery 2008;393:571-579.
Nikotinabbauprodukte fördern im menschlichen Körper die Entstehung von Krebs.

Bis 2007

Untersuchung der Immunabwehr bei Bauchspeicheldrüsenkrebspatienten: Systematic immune dysfunctions in pancreatic cancer patients (Langenbeck’s Archives of Surgery 2007;392:353-358.
Bauchspeicheldrüsenkrebs bewirkt eine Unterdrückung der zellulären und systemischen Immunität.

A Randomized Trial of Chemoradiotherapy and Chemotherapy after Resection of Pancreatic Cancer. N Engl J Med 2004;350:1200-1220

Increased etheno-DNA adducts in affected tissues of patients suffering from Crohn’s disease, ulcerative colitis, and chronic pancreatitis. Antioxidants & redox signaling, 2006;8:1003-1010. Zusammenarbeit mit dem Deutschen Krebsforschungsinstitut, Heidelberg
Rauchen bewirkt über Nikotinabbauprodukte eine vermehrte Ansammlung von DNA Addukten im Gewebe von Patienten mit chronischer Bauchspeicheldrüsenerkrankung.

4-Hydroxy-1-83-pyridyl)-1-butanone, an indicator for 4-(methylnitrosamino)-1-(3-pyridyl)-1-butanone induced DNA damage, is not detected in human pancreatic tissue.. Cancer Epidemiol Biomark Rev 2005; 14:540-541
Nikotinabbauprodukt Butanon bewirkt keine Beschädigung der Erbsubstanz DNA.

Pancreatic carcinoma cells induce fibrosis by stimulating proliferation and matrix synthesis of stellate cells. Gastroenterology 2005; 128:907-921
Erster eindeutiger Nachweis, dass Pankreaskrebszellen zu einer Vermehrung von Bindegewebe führen, bewirkt durch Sternzellen.

The role of the peripheral benzodiazepine receptor (pBR) and its specific ligands in pancreatic cancer. International Journal of Cancer 2004

Downregulation of BRCA1 in chronic pancreatitis and sporadic pancreatic adenocarcinoma. Clinical Cancer Research 2004;10: 3780-3787
Erster Nachweis, dass das Antikrebsprotein BRCA1 in Chronischer Pankreatitis und beim familiären Pankreaskarzinom herunterreguliert ist.

Comparative analysis of extracellular matrix proteins in chronic pancreatitis – differences between pancreatic head and tail. Pancreas 2004; 28; 174-180.
Die extrazelluläre Bindegewebsvermehrung bei Chronischer Pankreatitis ist im Pankreaskopfbreich stärker als im übrigen Pankreas.

Adjuvant chemotherapy and chemoradiotherapy in resectable pancreatic cancer: A randomized controlled trial. The Lancet 2001;358:1576-1585 (ESPAC Ergebnisse)
Die adjuvante Chemotherapie bewirkt nach operativer Entfernung des Pankreaskrebstumors eine signifikante Verlängerung der Überlebenszeit.

Messung der Lebensqualität bei Pankreaskarzinompatienten vor und nach einer Operation in: Development of a disease-specific quality of life questionnaire module to supplement the EOARTC core cancer QoL questionnaire the QLQ-C30 in patients with pancreatic cancer EORTC study group on quality of life. European Journal of Cancer 1999; 35:939-941)